VIER DE DAG VAN DE LIEFDE OOK MET JOUW OPDRACHTGEVER OF LEVERANCIER

5X HOE JE DE DAG VAN DE LIEFDE VIERT MET JOUW OPDRACHTGEVER OF LEVERANCIER

Door: Pieter van de Graaf

Valentijnsdag: de dag van de liefde én de dag om je partner in het zonnetje te zetten. Wij, de Van de Graafjes, zijn hier niet zo goed in: de goede intenties om samen iets leuks te doen, vliegen ons ieder jaar weer om de oren. Maar vervolgens laten we Valentijnsdag ongemerkt aan ons voorbij gaan. Hoe vier jij de liefde met jouw opdrachtgever of leverancier?

CONTRACTMANAGEMENT IS NET EEN HUWELIJK

Voor veel van onze opdrachtgevers verzorgen wij het contractmanagement. De relatie tussen opdrachtgever en leverancier lijkt vaak op een huwelijk: na de eerste verliefdheid nemen ze elkaar voor lief. Aanvankelijk zijn er goede voorstellen en een tevreden samenwerking, maar daarna treedt gewenning op. Opdrachtgever en leverancier denken elkaar te kennen. Ze hebben weinig tijd voor echte gesprekken, die plaatsvinden op vooraf afgesproken tijden volgens een communicatiematrix. Stel je voor dat ik mijn vrouw vertel dat ons overleg pas volgende week is en dat ze haar vraag moet bewaren. Waarom doen we dit wel met onze opdrachtgevers of leveranciers?

EEN LANG ÉN GELUKKIG LEVEN

Deze week zocht ik op Google naar ‘succesfactoren voor een goed huwelijk’ en vond ik waardevolle tips uit het boek ‘Lang + Gelukkig’ van Paulien Timmer. Stellen die meer dan veertig jaar samen zijn, delen hier hun geheimen. Deze tips zijn ook toepasbaar op de relatie tussen opdrachtgever en leverancier. In hoeverre voldoet jouw relatie met een opdrachtgever of leverancier aan deze succesfactoren?

 

TIP 1. NEEM JEZELF NIET TE SERIEUS

Wij nemen onszelf te vaak te serieus. Volgens de stellen die in het boek aan het woord komen, is humor het geheime wapen van een goede relatie. Dus vaak lachen, óók als de samenwerking op sommige vlakken even niet zo lekker loopt!

 

TIP 2. ZET DE ANDER OP ÉÉN

Hoe vaak zet jij je opdrachtgever of leverancier écht op één? Als de ander je nodig heeft, laat je dan alles vallen en ben je er volledig voor hem of haar?

 

TIP 3. ALS JE JE ERGERT AAN IEMAND, BEGRIJP JE DIEGENE NIET GOED GENOEG

Als je weet waarom jouw opdrachtgever of leverancier doet wat hij doet of zegt, dan weet je waarom hij of zij dat doet: dit helpt je zeer waarschijnlijk om je ergernis weg te nemen.

 

TIP 4. VERWACHTINGEN STAAN IN DE WEG VAN ECHTE LIEFDE

‘Als het niet is wat je had verwacht, waarom kijk je dan niet wat het kan worden?’

 

TIP 5. BLIJF PRATEN OVER ECHTE DINGEN

Ga er niet van uit dat je de ander kent. Mensen veranderen, dus blijf elkaar leren kennen.

 

TIP 6. ‘DANKJEWEL’ ZEGGEN IS EEN MAGIC TRICK

Waardering en bewondering hebben voor je partner (én dit uitspreken!) heeft een grote impact op je samenwerking. Je focust je op de positieve kant en neemt niets voor lief.

 

CONCLUSIE

Ik ben erg blij met de bovenstaande tips, zowel persoonlijk als zakelijk. Wat zou er gebeuren als we deze tips toepassen op de relatie tussen opdrachtgever en leverancier? Paulien Timmer laat in haar onderzoek zien dat gezonde relaties gezonder zijn.

Op persoonlijk vlak ga ik binnenkort weer eens gezellig met mijn vrouw naar de film. De liefde vieren, samen lachen en daarna goed bijpraten.

 

Koffie doen?

Benieuwd naar onze visie op jouw vraagstuk? Neem gerust contact met ons op voor een kennismaking. De koffie of thee staan altijd klaar.

Wat anderen zeggen over The Food Office

The Food Office beschikt over veel kennis; onze aanbesteding werd uitstekend begeleid. We raden hen aan als adviseur en geloven dat ze waardevolle ondersteuning bieden.”

Mark van Banen - Provincie Flevoland