Door: Pieter van de Graaf
De inkoop van eten en drinken op de werkplek is door de coronapandemie in 2020 complexer geworden. Sinds de lockdown werken we meer thuis. Hoewel dit voordelen heeft, zijn er ook nadelen. Privé en werk lopen sneller door elkaar zonder duidelijke werkplek en tijden. Veel medewerkers missen persoonlijk contact en voelen zich ondergewaardeerd.
De kantoorbezetting zal na corona lager zijn, medewerkers komen vooral naar kantoor voor persoonlijk contact. Het kantoor moet deze ontmoetingen en deze samenwerking maximaal faciliteren. Eten en drinken speelt hierbij een cruciale rol: het brengt mensen samen en houdt hen betrokken. Hoe pak je dit aan en waar moet je op letten? Wij stelden een aantal tips samen voor het verstrekken van eten en drinken in de werkomgeving én voor succesvol inkopen.
Leveranciers moeten inspelen op alle de veranderingen. Veel bedrijfsrestaurants zijn gesloten en de omzet is gedaald. Alternatieve concepten zoals onbemande retailconcepten en zakelijke bezorgdiensten, zoals de samenwerking tussen Albert Heijn en Selecta Nederland, zijn in opkomst. Afspraken tussen leveranciers en opdrachtgevers moeten worden herzien. Oude afspraken zijn niet meer van toepassing door de veranderde situatie. Flexibiliteit en het vermijden van technische SLA’s zijn essentieel. De focus moet liggen op de bijdrage aan het primaire proces.
Maar er zijn ook zaken onveranderd gebleven. Thema’s als duurzaamheid en gezondheid blijven belangrijk. Vitale medewerkers zijn cruciaal voor een gezond bedrijf. Het nieuwe werken vraagt flexibiliteit en gezondheid. Goede werkgevers helpen hun mensen gezonder en gelukkiger te worden. Opdrachtgevers moeten nadenken over de rol van eten en drinken ter ondersteuning van het primaire proces. Zij moeten medewerkers betrekken bij de inkoop en scenario’s bedenken voor de nieuwe werkelijkheid. Flexibiliteit en kosteninzicht zijn essentieel.
Het is dus aan de opdrachtgever om te bepalen hoe eten en drinken bijdragen aan het primaire proces van de organisatie. Op basis van strategische doelstellingen moeten de uitgangspunten voor deze verstrekking worden bepaald, waarbij de wensen en verwachtingen van de medewerkers centraal staan. Medewerkers bepalen nu waar en wanneer ze werken, dus hun betrokkenheid bij de inkoop van eten en drinken is cruciaal. Zij vormen de nieuwe werkelijkheid.
Benieuwd naar onze visie op jouw vraagstuk? Neem gerust contact met ons op voor een kennismaking. De koffie of thee staan altijd klaar.
The Food Office heeft een passie voor alles wat te maken heeft met voeding en hospitality. Ze hebben voor ons twee aanbestedingen begeleid. Ik zou The Food Office zeker aanbevelen.”