Door: Pieter van de Graaf
Ik vind het heerlijk om op het web rond te neuzen en inspiratie op te doen. Vaak eindig ik echter in een zee van informatie. Gisteren kwam ik allerlei artikelen tegen over de ‘war for talent’ en de rol van facilitair management. Maar één ding miste ik… thee.
De term ‘war for talent’, bedacht door Steven Hankin in 1997, verwijst naar de steeds concurrerender wordende strijd om getalenteerde medewerkers te werven en te behouden. Met uiteenlopende uitkomsten en meningen: de ene keer blijft de strijd uit, de andere keer barst deze weer in alle hevigheid los. De term blijkt veel los te maken. Er is al veel over geschreven, maar de strijd blijft actueel.
De mening van de facilitair professional is helder: facilitair management levert een significante bijdrage aan de war for talent, zoals mooi verwoord door hoogleraar Joseph Kessels. Ik ben het daar, als een van deze professionals, natuurlijk volledig mee eens. Aantrekkelijke huisvesting is een van de oplossingen om de ‘war for talent’ te winnen. Daarom stellen steeds meer organisaties zich de vraag hoe hun huisvesting kan bijdragen aan een plezierige werkomgeving. Hier komt de toegevoegde waarde van facilitair management om de hoek kijken.
De correlatie tussen de ‘war for talent’ en facilitair management is niet nieuw. Dat goed eten en drinken onderdeel zijn van een aantrekkelijke kantooromgeving ook niet. De kantine is een bedrijfsrestaurant geworden en allang niet meer die saaie, inspiratieloze ruimte van vroeger. Het is nu een inspirerende plek waar medewerkers de hele dag welkom zijn. Het is meer dan een eetruimte; in het huidige bedrijfsrestaurant komen medewerkers samen om elkaar te ontmoeten en van gedachten te wisselen.
Alles waar een toekomstgerichte organisatie voor staat, komt hier samen: een gastvrije omgeving, vitale medewerkers en een duurzame instelling. Het bedrijfsrestaurant is het visitekaartje van een organisatie, zowel voor externe als interne relaties. Google voorziet haar medewerkers niet voor niets van gratis eten en drinken. Dit is niet alleen om medewerkers aan zich te binden, maar ook om innovatief denken te bevorderen. Ik ben hier een groot voorstander van.
De trends en ontwikkelingen op het gebied van lekker eten en drinken volgen elkaar snel op. Het is niet eenvoudig om deze met dezelfde snelheid door te voeren in het bedrijfsrestaurant. Uit ervaring weet ik dat cateraars, met vallen en opstaan, hun uiterste best doen om dit na te streven. Dit geldt ook voor leveranciers van koffie op het werk. De kwaliteit van koffie is de afgelopen jaren enorm verbeterd. De beker warme, bruine vloeistof heeft plaatsgemaakt voor heerlijk geurende espresso’s. Daardoor drinken de koffiedrinkers op kantoor al jaren heerlijke koffie van verse koffiebonen en verse melk.
Elke keer valt me echter weer op dat er veel aandacht is voor koffie, maar dat thee vergeten wordt. Theedrinkers moeten het nog steeds doen met een nietszeggend theezakje, waar soms vreemde kleine brokjes in zitten. AAFM (dé onafhankelijke management- en adviesorganisatie op het gebied van duurzame facilitaire oplossingen) heeft daarom een nieuw front geopend: lekkere thee. Een geheim wapen in de war for talent. AAFM heeft oog voor de vele theedrinkers en heeft samen met Senza Tea een vers theeconcept voor de werkomgeving uitgewerkt. Niet alleen omdat verse thee erg lekker en duurzaam is, maar ook omdat de medewerker goede thee verdient. Ben jij er al klaar voor om dit geheime wapen in te zetten? De strijd om talent is nog steeds niet gestreden.
Benieuwd naar onze visie op jouw vraagstuk? Neem gerust contact met ons op voor een kennismaking. De koffie of thee staan altijd klaar.
“We zochten hulp met een grote aanbesteding. Met dank aan The Food Office sloten het aanbod en de dienstverlening van de nieuwe cateraar naadloos aan op onze visie.”