Veiligheidsregio Utrecht

Hoe we duurzame koffiebekers implementeerden bij Veiligheidsregio Utrecht

Duurzaamheid is een belangrijk thema bij onze opdrachtgevers. Zo ook voor de Veiligheidsregio Utrecht (VRU). Al die wegwerpbekers vonden zij écht niet meer van deze tijd en met het zicht op de aangescherpte SUP-wetgeving werd het tijd om daar iets aan te doen. De opdracht was om alle kartonnen wegwerpbekers vóór 1 januari 2024 te vervangen door milieuvriendelijke alternatieven. Maar hoe pak je zoiets aan? En wat heeft het de VRU uiteindelijk opgeleverd? Je leest het hier. 

Mijn samenwerking met The Food Office was erg goed! Frederique en Anne Claire zijn fijn om mee te werken. Ze doen er alles aan om het project tot een goed einde te brengen, en dat was in het korte tijdsbestek die wij hadden echt een uitdaging. Alle deadlines zijn gehaald! Daarnaast hebben ze een goede onderlinge communicatie en houden ze de lijntjes kort. Dat werkt erg prettig, en heeft ervoor gezorgd dat ons project succesvol is afgerond."

Laura van der Stouwe, Beleidsmedewerker Facilitaire zaken bij Veiligheidsregio Utrecht

Leidende rol op het gebied van duurzaamheid

De VRU zorgt dagelijks voor de veiligheid en het welzijn van inwoners en bezoekers in de Provincie Utrecht. Vanwege deze inzet voor een veilige en gezonde leefomgeving was de SUP-wetgeving geen verrassing voor de organisatie. Hoewel de details van de SUP-wetgeving op dat moment nog niet vaststonden, had de VRU ervoor gekozen om alvast stappen te zetten richting een duurzame toekomst.  

We stonden voor enkele grote uitdagingen: het in kaart brengen van 72 locaties met verschillende behoeften, waaronder een groot aantal kleinere onbemande met minder ruimte aanwezig en het waarborgen van de tevredenheid van medewerkers tijdens de veranderingen. 

Onze aanpak

Vanwege de harde deadline was het van groot belang om een strak plan neer te zetten. Onze aanpak richtte zich op de belangrijkste gebieden: proces, strategie, planning en projectmanagement, en medewerkerstevredenheid.  

  • Inventarisatie: we brachten alle 72 locaties in kaart en categoriseerden ze. Dit gaf ons een helder overzicht van de specifieke behoeften per locatie, zodat we hierop verder konden anticiperen. 
  • Strategie: we maakten een strategische afweging tussen verschillende oplossingen en kozen per locatie de meest passende.  
  • Planning en projectmanagement: we stelden een strakke planning op en volgden deze nauwlettend. Alles moest natuurlijk op tijd klaar zijn voor de live-gang. 
  • Medewerkerstevredenheid: we zorgden voor heldere en consistente communicatie, zodat medewerkers volledig op de hoogte waren van alle ontwikkelingen. Tijdens deze periode van verandering hebben wij alles op alles gezet om de tevredenheid van medewerkers te waarborgen.  

Een goede werkomgeving

Het project bij de VRU was een succes. We hebben niet alleen de deadline gehaald, maar ook de werkomgeving verbeterd en de duurzaamheid verhoogd. Buiten dat het duurzaamheidsdoel vooropstond, wisten we ook hoe belangrijk een goede werkomgeving is tijdens veranderingen. Aan het einde van het proces waren er geen klachten van medewerkers, wat laat zien dat de implementatie soepel verliep.  

Door toevoeging van een incentive, in de vorm van winnen van het Gouden ticket, zorgden wij voor een breed draagvlak en het snel omarmen van deze verandering  

Conclusie

  • Verbetering van de werkomgeving: door de juiste oplossingen te implementeren en de tevredenheid van medewerkers hoog te houden, hebben we de werkomgeving verbeterd. 
  • Verhoging van duurzaamheid: we hebben de duurzaamheidsambities van de VRU waargemaakt door over te stappen op milieuvriendelijke alternatieven. 

Koffie doen?

Klaar om jouw organisatie te verduurzamen of heb je een andere uitdaging voor ons? Neem gerust contact op. De koffie en thee staan altijd klaar. 

Koffie doen?

Benieuwd naar onze visie op jouw vraagstuk? Neem gerust contact met ons op voor een kennismaking. De koffie of thee staan altijd klaar.

Wat anderen zeggen over The Food Office

The Food Office heeft een passie voor alles wat te maken heeft met voeding en hospitality. Ze hebben voor ons twee aanbestedingen begeleid. Ik zou The Food Office zeker aanbevelen.”

Job Heerink - Waterschap Hollandse Delta