Opstellen en implementeren Banquetingbeleid voor Techbedrijf

Hoe we in 4 stappen een innovatief banquetingbeleid bij een techbedrijf realiseerden

Bij The Food Office houden we wel van een uitdaging. Voor een toonaangevend techbedrijf in Zuid-Nederland hebben we onlangs een nieuw banquetingbeleid ontwikkeld én geïmplementeerd. Een mooie opdracht, die transparantie bracht in het banquetingproces met de twee cateraars die onze opdrachtgever gecontracteerd heeft. En waarbij we natuurlijk ook rekening hielden met de strategische doelen en kosten. Hoe dat proces verliep lees je hier. 

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Curabitur eu maximus lacus. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.”

Voornaam Achternaam - Bedrijf

Behoefte aan grip en structuur

De snelle groei van het personeelsbestand bracht behoorlijk wat uitdagingen met zich mee, vooral als het gaat om het beheersen van de banquetingkosten en het ontbreken van gestandaardiseerde procedures. De verschillende banquetingmappen die door de twee cateraars werden gebruikt, leidden tot inefficiënties én onnodige kosten. 

Er ontstond een dringende behoefte aan meer grip en structuur en een gecoördineerd beleid. Daarnaast vroeg deze complexe opdracht om nauwe samenwerking met zowel de opdrachtgever als de twee leveranciers. Tijd voor een grondige aanpak dus. 

Onze aanpak

Uiteindelijk moest alles natuurlijk samenvallen. Om dit te realiseren, ondernamen we de volgende stappen: 

  1. Grondige analyse: we begonnen met een diepgaande analyse van zes maanden aan banquetinggegevens en keken daarbij naar bestelgedrag, bestelgrootte, derving en klachten. Deze analyse vormde de basis voor verdere besluitvorming. 
  2. Vergelijkende studie: door de banquetingmappen van beide cateraars te vergelijken, konden we prijsverschillen en verschillen in het assortiment identificeren. Ook vergeleken wij deze mappen met die van vergelijkbare werkgevers. We onderzochten daarnaast hoe goed ze aansloten bij de strategische doelen en behoeften van de medewerkers. 
  3. Stakeholder workshop: in een gezamenlijke workshop met diverse belanghebbenden van het techbedrijf definieerden we vier perspectieven (beleid, proces, prijs en assortiment) en prioriteerden we deze in lijn met de strategische doelstellingen. 
  4. Implementatie: na goedkeuring van het beleid werkten we nauw samen met de cateraars om de nodige aanpassingen door te voeren in de banquetingmappen. We zorgden voor een soepele overgang naar de nieuwe procedures, zodat alles zonder problemen verliep. 

Een helder inzicht en meer controle

Het vernieuwde banquetingbeleid biedt meer controle over de kosten en geeft helder inzicht in het banquetingproces. Hierdoor worden onnodige kosten vermeden én kan efficiënter worden gewerkt. Verder is het assortiment nauwkeurig afgestemd op de strategische doelen van de opdrachtgever en de behoeften van de medewerkers. Dit zorgt ervoor dat de dienstverlening perfect aansluit bij wat nodig is, terwijl er voldoende ruimte blijft voor de creativiteit van de cateraars binnen vastgestelde richtlijnen. 

Conclusie

  • Verbetering van de werkomgeving: het duidelijke banquetingproces draagt bij aan een gastvrije en aangename werkomgeving, wat de algehele ervaring van medewerkers versterkt en hun tevredenheid verhoogt. In het beleid zijn de doelstellingen van de opdrachtgever doorvertaald. Dit zorgt voor uniformiteit en bestelgemak voor de gebruikers aan de ene kant en grip en kostenbewustzijn bij de opdrachtgever.  
  • Verduurzaming: duurzaamheid is geïntegreerd in het beleid en assortiment, waardoor het techbedrijf zijn strategische duurzaamheidsdoelen kan nastreven en een positieve bijdrage kan leveren aan het milieu. 

Koffie doen?

Klaar om jouw banquetingbeleid te optimaliseren of heb je een andere vraag? Neem gerust contact met ons op voor een kennismaking. De koffie en thee staan altijd klaar. 

Koffie doen?

Benieuwd naar onze visie op jouw vraagstuk? Neem gerust contact met ons op voor een kennismaking. De koffie of thee staan altijd klaar.

Wat anderen zeggen over The Food Office

Pieter en Martine hebben ons ondersteund bij een complexe cateringaanbesteding, wat resulteerde in gezond, lekker en betaalbaar eten voor gebruikers. Hun inzet wordt zeer gewaardeerd.”

Overheidsinstantie met 50+ locaties