Martini Ziekenhuis

Waarom het Martini Ziekenhuis koos voor een uitdagende aanbesteding om zo het meest gezonde ziekenhuis van Nederland te worden

Wanneer je cateringcontract bijna afloopt sta je als organisatie voor een belangrijke keuze: ga je het huidige contract verlengen óf ga je de markt verkennen en een nieuwe aanbesteding uitschrijven? Het Martini Ziekenhuis koos voor het laatste. Zij streeft naar de titel van het meest gezonde en duurzame ziekenhuis van Nederland – dit was hét moment om te veranderen en duurzaamheid te implementeren. Hoe we dat samen met hen voor elkaar kregen, lees je hier. 

We zochten hulp met een grote aanbesteding. Met dank aan The Food Office sloten het aanbod en de dienstverlening van de nieuwe cateraar naadloos aan op onze visie.”

Jos Nijhof - directeur Facilitair Bedrijf Martini Ziekenhuis

Een unieke opdracht

Het Martini Ziekenhuis zocht een strategische partner die meedacht. Het doel was om samen met een leverancier een gestructureerd groeitraject te doorlopen. Wij fungeerden als objectieve schakel om dit proces te ondersteunen en de juiste leverancier te vinden. 

Wat de aanbesteding uniek maakte, was dat er geen Programma van Eisen (PVE) werd verstrekt. Hierdoor kregen cateraars de mogelijkheid om hun creativiteit optimaal te benutten. Dit bood de kans voor cateringbedrijven om innovatieve en gepersonaliseerde oplossingen te ontwikkelen, in lijn met de ambitie en visie van het Martini Ziekenhuis op gezondheid en duurzaamheid. Deze unieke aanpak zorgde voor een uitdagende beoordeling. 

Onze aanpak

Tijdens deze complexe opdracht zijn er veel werkzaamheden verricht, waaronder de volgende facetten: 

  • Analyse van de huidige situatie: we bekeken de toenmalige contractafspraken en identificeerden verbeterpunten.  
  • Workshop over toekomstige situatie: we organiseerden een workshop met stakeholders om de ambities en doelen van het Martini Ziekenhuis scherp te stellen. 
  • Aanbesteding in de markt: de aanbesteding werd zonder een traditioneel Programma van Eisen (PVE) in de markt gezet, wat leidde tot acht offertes. Na de eerste selectie op basis van duidelijke criteria, gaven vier leveranciers een presentatie. Uiteindelijk werden twee leveranciers uitgenodigd voor verdiepende workshops. 
  • Workshops met leveranciers: twee leveranciers organiseerden vier uur durende workshops om hun expertise en creativiteit te tonen. Na zorgvuldige evaluatie werd een leverancier geselecteerd. 

Succesvolle samenwerking

Na zorgvuldige evaluatie en afweging werd een leverancier geselecteerd die het best voldeed aan de behoeften en ambities van het Martini Ziekenhuis. Vervolgens vroeg het ziekenhuis ons niet alleen om te helpen bij de implementatie van de aanbesteding, maar ook bij het eerste jaar van het contractmanagement. Zo kon het Martini Ziekenhuis optimaal profiteren van onze expertise en betrokkenheid bij het succes van de samenwerking.

Conclusie

  • Versterking van de bedrijfsidentiteit: onze vernieuwende aanpak bij de aanbesteding van deze dienstverlening heeft geleid tot diverse artikelen in de media die uitstraalde waar het ziekenhuis voor staat, wat positieve aandacht heeft gegenereerd voor het Martini Ziekenhuis.  
  • Verhoging van gezondheid en geluk: de ambities van het Martini Ziekenhuis zijn niet alleen gehandhaafd, maar ook verhoogd. 
  • Verduurzaming: er zijn duurzame afspraken vastgelegd én een passende leverancier gevonden.

Koffie doen?

Heeft jouw organisatie ook behoefte aan onze expertise als het gaat om een nieuwe aanbesteding? Of heb je een ander vraagstuk? Neem vrijblijvend contact met ons op. De koffie en thee staan altijd klaar.

Koffie doen?

Benieuwd naar onze visie op jouw vraagstuk? Neem gerust contact met ons op voor een kennismaking. De koffie of thee staan altijd klaar.

Wat anderen zeggen over The Food Office

Dankzij de verfrissende kijk van The Food Office is een verrassend concept ontstaan dat elke gast een passende ervaring biedt.”

Arrange Integrated/HEYDAY