Click here for English English
The Food Office

Hoe duurzaam wil je zijn?

Herinner jij je nog de campagne "Een beter milieu begint bij jezelf"? Uit 1991, toen duurzaamheid nog een trend was en niet een uitgangspunt. De campagne is, bijna 30 jaar later, mijn inziens nog zo actueel als wat.

JIJ, IK OF... DE LEVERANCIER

Frequent ondersteun en adviseer ik bedrijven en organisaties bij hun aanbesteding eten en drinken. Het onderwerp duurzaamheid staat altijd op de agenda. Niet alleen noodzakelijk, maar ook logisch: er zijn weinig facilitaire diensten die zo in het oog springen als catering en vending. De vraag die wij dan tijdens de specificatiefase stellen is hoe hoog de opdrachtgever de lat wil leggen: ‘Hoe duurzaam wil je zijn en wat is dit je waard?’. Niet alleen financieel, maar ook kwalitatief. Én persoonlijk! Want wat dit laatste betreft, maken wij zelf wel maximaal gebruik van de mogelijkheden die binnen onze invloedsfeer liggen óf verleggen wij te veel verantwoordelijkheden naar de leverancier? Ik vermoed het laatste.

"Hoe duurzaam wil je zijn en wat is dit je waard?"


Duurzame oplossingen

Ondanks dat de markt op het gebied van duurzaamheid en duurzaam eten en drinken nog een interessante en uitdagende weg te bewandelen heeft, biedt zij ons reeds een groot aantal duurzame oplossingen aan: no-brainers als het verminderen van het aanbod vlees en het aanbieden van krekelburgers, de mogelijkheid derving te reduceren en reststromen te verwerken tot nieuwe producten en het gebruik van herbruikbare koffiebekers.

Maar ook op een meer strategisch niveau: de mogelijkheid koffieautomaten niet alleen economisch, maar ook technisch af te schrijven door het aangaan van een contracttermijn van minimaal 10 jaar. Of door over te stappen naar het gebruik van de automaten op basis van pay-per-use.

"Waarom durven wij niet te kiezen voor een meatless bedrijfsrestaurant?"

Het inzamelen van koffiedroes is al niet meer echt sexy, croutons maken van oud brood ook niet. Continu vragen wij de markt naar nieuwe oplossingen. Maar in hoeverre nutten wij zelf de bestaande mogelijkheden uit en welke rol neemt het facilitair bedrijf hierbij in, of wij persoonlijk

Want hoe vaak gebruiken wij nu eigenlijk een koffiebeker voor een tweede keer? Waarom durven wij niet te kiezen voor een meatless bedrijfsrestaurant in plaats van een meatless Monday? Of het aangaan van een contracttermijn van minimaal 15 jaar en de koffieautomaten pas vervangen als ze echt uit elkaar vallen, ook als we weten dat de kwaliteit van de koffie na een aantal jaar terugloopt als gevolg van de leeftijd van de automaten. Of de keuken van het nieuwe bedrijfsrestaurant inrichten met uitsluitend gebruikte apparatuur. Poeh, dat vraagt nogal wat van ons.

Keuzes maken

Dit vraagt om keuzes. Soms de keuze om uit onze comfort zone te stappen door onze wens voor een flexibel contract of voor mooie nieuwe apparatuur op te geven. Maar net zo vaak door ervoor te kiezen eens goed tegen de heilige huisjes in de eigen organisatie aan te schoppen, simpelweg door niet voor de weg van de minste weerstand te kiezen. O ja, en niet te vergeten onszelf: door wél de moeite te nemen die beker voor de tweede keer te gebruiken of die vegetarische salade te kiezen. Immers, een beter milieu begint bij jezelf.

‘Ik ben geen haar beter dan de rest’

Eerlijk is eerlijk, ik ben geen haar beter ben dan de rest: ook ik heb een barbecue in de tuin staan en ook ik kies niet altijd voor de meest duurzame weg. En toch ga ik het proberen! Niet wachten tot 1 januari maar nu al vaker kiezen voor de duurzame opties. Ook als dit betekent dat ik hier en daar eens tegen een heilig huisje moet schoppen. Je bent gewaarschuwd.

Vorig blog Blog overzicht Volgend blog